המטבח היהודי המסורתי אוצר בחובו שנים רבות של מסורת, המוהלות את התרבות היהודית עם התרבות המקומית בה צמחו. המטבח הפולני אינו יוצא דופן מבחינה זו, והוא הוליד מתוכו מגוון מנות מגרות של אוכל יהודי פולני. במסעדה היהודית תוכלו למצוא שפע של מנות ומאכלים מסורתיים, מכל העדות ומכל התרבויות.

מאפיינים של אוכל יהודי פולני

המאכלים הפולניים המסורתיים כוללים מספר מאפיינים, המורכבים מגורמים סביבתיים, היסטוריים, תרבותיים וחברותיים, אשר שולבו יחד במהלך השנים: המטבח הפולני נותן מעמד של כבוד לתפוחי האדמה, וניתן למצוא אותו במנות פולניות רבות. תרבות האכילה הפולנית יצרה ארוחה בעלת מספר מנות, כך שמאכלים פולנים רבים מהווים תוספת או מתאבן לקראת המנה המרכזית. כמובן שגם עולם הקינוחים הפולני הוא רחב ומגוון, והוא כולל בצקים עסיסיים, עוגות מגרות ופירות מתוקים. סביבה זו השפיעה רבות על המטבח הפולני היהודי, וממילא המאכלים היהודיים המסורתיים נושאים בחובם מרכיבי יסוד אשר הגיעו מהתרבות הפולנית הכללית.

סוגים של אוכל יהודי פולני

להלן נמנה את המאכלים היהודים הפולניים המרכזיים, אם כי כמובן שניתן להרחיב רשימה זו במידה רבה:

גפילטע פיש

אולי סימן ההיכר המרכזי ביותר של המטבח הפולני, הוא מנת הגפילטע פיש המפורסמת. מנה זו מורכבת מדג קרפיון קצוץ, אשר בתוספת התבלינים הנכונים יוצר מנת פתיחה מצוינת לשולחן השבת.

כבד קצוץ

כבד קצוץ שהוכן כראוי נחשב למעדן, ורבים רואים בו מאכל מסורתי המעלה זיכרונות מבית הסבתא. הכבד הקצוץ יכול לשמש כסלט, אולם הוא עשוי לשמש גם כמנה עיקרית לכל דבר.

קוגל

מאכל מרכזי נוסף בקטגוריית אוכל יהודי פולני הוא הקוגל (או “הקיגל” למהדרים). את הקוגל ניתן להכין מאטריות או מתפוחי אדמה, והוא נחשב למנה פופולארית במיוחד לסעודה שלישית או לקידוש.

מרק עוף פולני

הניחוח של מרק העוף הפולני מעלה זיכרונות נוסטלגיים, והוא מהווה מנה מושלמת לערבי שבת חורפיים. מרק העוף בסגנון פולני עשוי ממרק ירקות צח, אשר לתוכו מכניסים חלקי עוף שונים (שוקיים על פי רוב). לעיתים קרובות מלווה המרק בתוספות שונות, כגון איטריות, קניידלעך וכדו’.

קניידלעך

המאכל הפולני המסורתי המוכר לכולנו בעיקר מחג הפסח, אולם בהחלט אפשר לאכול אותו בכל ימות השנה. הקניידלעך הינו כדורים קטנים העשויים מפירורי מצה, והוא מהווה תוספת מצוינת למרק העוף הפולני.

צ’ולנט

הצ’ולנט הוא המקבילה האשכנזית לחמין הספרדי. האוכל היהודי הפולני הושפע רבות מההלכה והתרבות היהודית, כך שהצ’ולנט היווה במהלך הדורות פתרון מושלם לסעודת יום השבת עקב זמן הבישול הארוך שלו. רכיבי הצ’ולנט עשויים להשתנות במידה מסוימת, ויש המכניסים קישקע, בשר עוף, בשר בקר, בובעס ועוד.

הערינג

מאכל נוסף המאפיין את המטבח הפולני הינו דג ההערינג הידוע. ההערינג נעשה באמצעות דג מליח (ומכאן כינויו “דג מלוח”), אותו כובשים ומשרים במי מלח. את ההערינג נהוג לאכול כמנת פתיחה בקידושים או באירועים מיוחדים, ולעיתים קרובות הוא מוגש לצד קרקרים מלוחים.

המסעדה היהודית – בואו לאכול איתנו

המסעדה היהודית בבני ברק מקבצת אל תוכה מגוון עשיר של תרבויות ועדות, כך שכל תרבות נותנת את הצבע הייחודי לה. מטבחי המסעדה מדיפים ניחוחות מגוונים, וכל הנכנס בשערי המסעדה חש סחרור של צבעים, טעמים וריחות. במהלך שעות הבוקר פועלת במתחם מסעדה עסקית, ובשעות הערב נהפך המתחם למסעדת גורמה יוקרתית. תוכלו למצוא אצלנו שפע של מנות של אוכל יהודי פולני, מרוקאי, תימני, תוניסאי, הונגרי ועוד. בערבי שבת וחג ניתן להזמין אצלנו מנות מוכנות לשבת, כך ששולחן השבת שלכם יהיה צבעוני, מגוון ומעניין. בכל שאלה אתם מוזמנים לפנות אלינו, ונשמח לעמוד לשירותכם בכל דרך.